Assalamualaikum
Kata setengah ulama "khusyuk ialah memejamkan mata (penglihatan)dan merendahkan suara."
Kata Ali Ibnu Abi Thalib : "khusyuk ialah tidak berpaling ke kanan dan ke kiri di dalam solat."
Kata Amru Ibnu Dinar : "khusyuk ialah tenang dan bagus kelakuan."
Kata Ibnu Sirin:"khusyuk ialah tidak mengangkat pandangan dari tempat sujud."
Kata Ibnu Jubair : "khusyuk ialah tetap mengarahkan fikiran kepada solat hingga tidak mengetahui orang sebelah kanan dan sebelah kiri."
Kata Atha : "khusyuk ialah tidak mempermain-mainkan
tangan dan tidak memegang badan dalam solat."
Dengan mengumpulkan makna2 yang tersebut ini, maka pengertian
khusyuk ini adalah amalan hati : suatu keadaan
(kelakuan) yang mempengaruhi jiwa < jiwa lahir keberkesanannya pada
anggota,seperti tenang dan menundukkan diri."
Bersabda Nabi saw :
"sekiranya khusyuk hati jiwa orang ini tentu khusyuk segala anggotanya."
Tegasnya khusyuk ialah "tunduk dan tawadhuk serta
tenang hati dan semua anggota kepada Allah swt."
Tegasnya khusyuk ialah:"tunduk dan tawadhuk serta tenang hati dan
semua tenang hati dan semua anggota kepada Allah swt.
Demikian takrif khusyuk yang lengkap..
Erti berlaku benar dalam beribadat.
Kata Ali Ibnu Abi Thalib : "khusyuk ialah tidak berpaling ke kanan dan ke kiri di dalam solat."
Kata Amru Ibnu Dinar : "khusyuk ialah tenang dan bagus kelakuan."
Kata Ibnu Sirin:"khusyuk ialah tidak mengangkat pandangan dari tempat sujud."
Kata Ibnu Jubair : "khusyuk ialah tetap mengarahkan fikiran kepada solat hingga tidak mengetahui orang sebelah kanan dan sebelah kiri."
Kata Atha : "khusyuk ialah tidak mempermain-mainkan
tangan dan tidak memegang badan dalam solat."
Dengan mengumpulkan makna2 yang tersebut ini, maka pengertian
khusyuk ini adalah amalan hati : suatu keadaan
(kelakuan) yang mempengaruhi jiwa < jiwa lahir keberkesanannya pada
anggota,seperti tenang dan menundukkan diri."
Bersabda Nabi saw :
"sekiranya khusyuk hati jiwa orang ini tentu khusyuk segala anggotanya."
Tegasnya khusyuk ialah "tunduk dan tawadhuk serta
tenang hati dan semua anggota kepada Allah swt."
Tegasnya khusyuk ialah:"tunduk dan tawadhuk serta tenang hati dan
semua tenang hati dan semua anggota kepada Allah swt.
Demikian takrif khusyuk yang lengkap..
Erti berlaku benar dalam beribadat.
Menurut kata Al-Qusyairi, "merupakan tiang amalan,bahkan sendi beribadat."manakala dimaksudkan dengan benar kerana Allah swt dalam beribadat ialah bersamaan zahir dan batin.
Zahir kerana Allah swt batin juga kerana Allah swt orang yang benar
beribadat kerana Allah swt ialah orang tidak mempedulikan hilang pandagan manusia
kepadanya,utk kebersihan jiwanya dan tidak suka menperlihatkan usahanya kepada manusia
dan tidak benci kepada orang yang mengecamkan kesalahannya.
Zahir kerana Allah swt batin juga kerana Allah swt orang yang benar
beribadat kerana Allah swt ialah orang tidak mempedulikan hilang pandagan manusia
kepadanya,utk kebersihan jiwanya dan tidak suka menperlihatkan usahanya kepada manusia
dan tidak benci kepada orang yang mengecamkan kesalahannya.
Bererti dia ingin sentiasa dipuji-puji.
Maka orang yang benar-benar beribdat kepada Allah swt terus menerus mengutamakan ibadat.
Inilah hakikat niat yang dimaksudakan hadith : "segala amalan itu menurut niat," yakni segala amalan
itu menurut ikhlas dan benar qasad orang yang benar qasad orang yang mengerjakan".
Tegasnya, menurut motivasi yang menggerakkan seseorang untuk mengerjakan amalan2 itu,apakah semata-mata
kerana Allah swt dan benar2 kerana-Nya?
Takrif takut kepada Allah swt dalam solat ialah merasa benar-benar akan kekusaan Allah swt dan akan kekuatan-Nya
dan ketembusan iradat-Nya
Takrif hadir hati dalam solat ialah memusatkan segala fikiran kepada yang dikerjakan
(solat);tiada berpaling kepada yang selainnya..
Maka orang yang benar-benar beribdat kepada Allah swt terus menerus mengutamakan ibadat.
Inilah hakikat niat yang dimaksudakan hadith : "segala amalan itu menurut niat," yakni segala amalan
itu menurut ikhlas dan benar qasad orang yang benar qasad orang yang mengerjakan".
Tegasnya, menurut motivasi yang menggerakkan seseorang untuk mengerjakan amalan2 itu,apakah semata-mata
kerana Allah swt dan benar2 kerana-Nya?
Takrif takut kepada Allah swt dalam solat ialah merasa benar-benar akan kekusaan Allah swt dan akan kekuatan-Nya
dan ketembusan iradat-Nya
Takrif hadir hati dalam solat ialah memusatkan segala fikiran kepada yang dikerjakan
(solat);tiada berpaling kepada yang selainnya..
Tiada ulasan:
Catat Ulasan